Берегиня — Богиня-захисниця народу, відома сьогодні як Богиня народної пам’яті, яка зберігає прадавні звичаї. І хоча таке розуміння Берегині є лише даниною сучасному поетичному мисленню, ми все ж ставимося із повагою до цієї постаті69.
Ім’я Берегині у формі множини згадується і в писемних християнських джерелах XI–XV століття. У «Слові Григорія Богослова» це ім’я назване шість разів. У «Слові Іоанна Златоуста» Берегиня згадується один раз і виступає як ім’я власне. У Софійському збірнику XIV ст. читаємо, що одні язичники поклонялися Блискавці, Грому, Сонцю і Місяцю, а інші «...Перену, Хоурсу, Вилам і Мокоші, Оупирем і Берегиням, їх же нарицають три-дев’ять (тобто 27) сестриниць... а ще інші — Огневі і Каменію, і Рікам, і Істочникам, і Берегиням...» Чудовський список XVI ст. подає відомості про те, що їм «кладуть треби» (їжу), «младенцы знаменают мертвы і Берегеням»71, що означає «немовлят поминають померлих і жертвують Берегиням». Хоча й нині серед етнографів побутує нав’язаний християнським світоглядом погляд на потерчат як на «нехрищених дітей»72, однак давніше його язичницьке значення аж ніяк не могло стосуватися охрищення. Поняття потерчата прозоре своєю етимологією — втрачені, «потеряні» діти, або мертвонароджені.
Лозко Г. С. Українське народознавство